kolorystyka

Opakowanie i jego warstwa wizualna jest jednym z podstawowych narzędzi w działaniach marketingowych. Jego zadaniem jest wywołanie u odbiorcy pozytywnej odpowiedzi na dany produkt (reakcja afektywna), czego konsekwencją ma być jego zakup (reakcja behawioralna). Poszczególne elementy projektu opakowań, np. kolorystyka, są niezwykle istotne i mogą realnie wpłynąć na decyzje konsumentów.

Kod opakowania

Z psychologicznego punktu widzenia opakowanie produktu jest swoistym nośnikiem zakodowanych komunikatów znaczeniowych. W wielu badaniach naukowych wykazano, iż istnieje silna korelacja pomiędzy wyglądem opakowania danego produktu a wywołaniem pozytywnej postawy konsumenta. Do istotnych elementów warstwy wizualnej opakowań zaliczamy: formę, kształt, grafikę, materiał czy kolorystykę. Opakowanie musi zostać zaprojektowane tak, by spełniać szereg funkcji, m.in.: sprzedażową, funkcjonalną, promocyjną, informacyjną, użytkową czy ekologiczną. Winno wzbudzić w kliencie zainteresowanie i chęć posiadania danego produktu. Jest ono swoistym wyznacznikiem jakości towaru i czynnikiem determinującym decyzję o dokonaniu zakupu. Dlatego też w dobie tak dużej konkurencji na rynku, dla producenta powinno być jednym z najważniejszych instrumentów marketingowych, służących promocji i sprzedaży swoich wyrobów. Jego wykonanie powinno być staranne i przemyślane, a jednym z lepszych rozwiązań jest wykonanie opakowania na zamówienie, uwzględniającego specyfikę produktu.

Kolorystyka opakowań

Kolor opakowania generuje skojarzenia wzrokowe, dzięki którym klient odbiera produkt wszystkimi zmysłami. Ze względu na funkcję, jaką powinno spełniać, opakowanie musi być ciekawe graficznie, najlepiej wielobarwne. Kolorystyka musi być dostosowana zarówno do samego towaru, jak i grupy klientów, do których jest on kierowany. Musi służyć szybkiej, odruchowej wręcz, identyfikacji marki przez konsumenta, a także oddziaływać na poszczególne jego zmysły, wywołując określone odczucia. Należy pamiętać, iż każda barwa symbolizuje emocje i budzi konkretne skojarzenia:

  • niebieski, błękitny – czystość, sterylność, spokój, koncentracja. Ze względu na odczucia, które wywołuje, kolor ten często jest wykorzystywany w produkcji opakowań środków czystości i detergentów.
  • zielony – świeżość, przyroda, lekkość, spokój. Stosowany w promocji wielu produktów, m.in: papierosów mentolowych, miętowych gum do żucia czy wyrobów ekologicznych.
  • czarny – elegancja, luksus, rozwaga, prestiż. Jest kolorem, który może stanowić świetny kontrast dla innych barw, a więc można go wykorzystać w każdej tonacji. Głównie służy promocji produktów luksusowych, o wyższych cenach.
  • czerwony – ekscytacja, przykuwa uwagę, ale też może kojarzyć się z zakazem i odstraszaniem. Często wybierany przy druku opakowań tych towarów, które klient ma kupić impulsywnie, bez wcześniejszego planowania ich nabycia, dla wyrobów kosmetycznych (budząc uczucie pożądania i zmysłowości), a także dla produktów żywnościowych (pobudzając apetyt u konsumenta).
  • żółty, złoty – energia, światło, optymizm, elegancja. Jest to kolor, który niezwykle mocno przyciąga uwagę, dlatego też nierzadko jest wykorzystywany przez producentów przy wprowadzaniu nowego produktu na rynek. Jego zadaniem jest wywołać u odbiorcy chęć spróbowania, związaną z pozytywnymi emocjami i szczęściem.
  • pomarańczowy – witalność, młodość, energia. To doskonały wybór przy sprzedaży towarów przeznaczonych dla młodych konsumentów.
  • różowy – troskliwość, wrażliwość, płodność. Jest to barwa, która bardzo często znajduje się na opakowaniach kosmetyków czy produktów dla dzieci.

Wygląd towaru jest niezwykle ważnym elementem w całym procesie promocji i sprzedaży. To główny czynnik determinujący decyzję klienta o zakupie produktu, mający realny wpływ na zysk producenta. Dlatego też należy starannie przemyśleć projekt przed zleceniem druku opakowań, tak aby produkt finalny skutecznie spełniał swoje zadanie.