CMYK

Osoba delegowana w firmie do kontaktów z drukarnią powinna dysponować przynajmniej podstawową wiedzą na temat poligrafii. Pracownik firmy musi wiedzieć, czego oczekuje, jak ma wyglądać ostateczny wydruk, gramatura papieru, format, kolorystyka etc. Warunkiem otrzymania optymalnej kalkulacji i satysfakcjonującego efektu negocjacji jest jednakowe rozumienie pojęć i terminów związanych z drukiem.

Druk offsetowy UV i druk cyfrowy

Druk offsetowy jest najczęściej stosowaną technologią druku. Tradycyjnie wykonuje się go na podłożu wsiąkliwym, chłonącym farbę, np.: na papierze. Natomiast, gdy podłoże nie chłonie farby, taka jak w przypadku: folii, plastiku czy PCV, optymalnym rozwiązaniem jest zastosowanie druku offsetowego UV. Technika ta polega na wprowadzeniu dodatkowej czynności, jaką jest utrwalenie naniesionej wcześniej farby promieniami UV, emitowanymi przez specjalistyczne lampy. Na skutek promieniowania następuje polimeryzacja farby drukarskiej i jej scalenie z podłożem. Druk offsetowy UV można również uszlachetniać, np.: wybiórczo lakierami UV, termodrukiem czy tłoczeniami.

Zasadnicza różnica pomiędzy drukiem cyfrowym a offsetowym polega na kosztach. Druk cyfrowy umożliwia wydrukowanie nawet jednego egzemplarza, bezpośrednio z przygotowanego pliku. Nie generuje kosztów właściwych dla techniki offsetu, czyli przygotowalni, naświetlania czy uruchomienia maszyn. Podstawową zaletą druku cyfrowego jest szybkość realizacji oraz opłacalność nawet niskich nakładów, wadą natomiast może być niższa jakość, ograniczona ilość obróbki i uszlachetniania.

CMYK i skala Pantone

CMYK i Pantone to dwa systemy, które umożliwiają jednoznaczną komunikację na temat kolorów w poligrafii. Sprawiają, że w miarę możliwości barwy widoczne na ekranie komputera pozostaną takie same w druku. CMYK to skrót od zestawienia czterech podstawowych kolorów farb drukarskich i wszelkich wariacji wynikających z ich łączenia: Cyan, Magenta, Yellow, blacK.

Pantone to system barw opracowanych przez firmę Pantone, a powstałych po zmieszaniu 15 pigmentów. Przy opracowaniu kolorystyki materiału do druku można kierować się jednym lub drugim systemem, jednak Pantone daje 100% pewność, że otrzymamy dokładnie kolor wzornika. Jego przygotowanie wiąże się jednak z wyższymi kosztami.

Zanim zdecydujemy się na przygotowanie jakiegokolwiek projektu, który następnie ma zostać przekazany do realizacji w drukarni, warto skontaktować się z wybranym przedsiębiorstwem. Dopytajmy o formaty, preferowane ustawienia dokumentu i o możliwości w zakresie kolorystyki. Takie zapytania ułatwią nam przygotowanie materiałów reklamowych, katalogów, folderów i innych produktów. Dzięki temu możemy też spodziewać się lepszych rezultatów po dokonaniu wydruku.